Kennismaken en agendabepaling op Burendag

Op zaterdag 11 oktober vond de eerste echte SPACE-S Burendag plaats! Zo’n 80 enthousiaste SPACE-S’ers deden mee, zowel bewoners met de reservering al op zak als bewoners die later pas reserveren. Thema’s van de Burendag: met welke onderwerpen gaan we de komende twee jaar aan de slag én natuurlijk kennismaken met je nieuwe buren! 

Welke onderwerpen vind jij belangrijk?

Omdat we met zo’n grote groep waren, stelden we bij binnenkomst iedereen apart de vraag: welke onderwerpen vind jij belangrijk om de komende twee jaar te behandelen?” En: “waar zou jij je voor willen inzetten?” Daarna konden de bewoners kennismaken met hun toekomstige buren: soms mensen van dezelfde etage of naaste buren. En soms waren het bewoners die in hetzelfde blok komen te wonen.

Burendag_Oktober_09

Dit waren de belangrijke onderwerpen

Na deze kennismakingsgeprekjes volgde een presentatie van alle opgehaalde onderwerpen op een tijdlijn van nu tot 2016/2017. Duidelijk was wel dat voor de meeste aanwezigen belangrijk blijft:

  • Contact, online, maar vooral ook offline
  • Samen dingen doen
  • Samen dingen bedenken
  • Meedenken met Woonbedrijf over onder meer ontwerp, beheer, etc.
  • Een antwoord op vragen over de eigen woning

Burendag_Tijdslijn

Verder willen de bewoners meer te weten komen over bijvoorbeeld:

  • Hoe richten we het groen in
  • Hoe organiseren wij ons als bewoners
  • Hoe gaan we om met Facebook, de website
  • Hoe bepalen we de kleuren/materialen van de entrees, gangen e.d.
  • Wat gaan we in het beheer zelf doen
  • We willen graag zelf mee bouwen
  • Hoe komt de eigen woning eruit te zien?
  • Wat voor wanden komen er?
  • Hoe gaan we koken?
  • Zijn huisdieren welkom?
  • Komen er bergingen? En hoe worden die verdeeld?
  • Hoe zit het met (gescheiden) afvalverzameling?

Kortom: er is genoeg om over na te denken. En dat gaan we zeker doen!

Burendag_GroepBlok1

Doorstart Huiskamer

Bewoner Kiki introduceerde de doorstart van de Huiskamer. Een huiskamer die uitnodigt om elkaar (beter) te leren kennen en om actief met elkaar van gedachten te wisselen. “Een informele setting met een formeel karakter”, aldus Kiki. “Met onderwerpen die van belang zijn om met elkaar te bespreken, maar waar we nog de tijd voor hebben. We hoeven er dus niet per se die avond uit te zijn. En bewoners zijn op deze avonden in de lead! Goed als iedereen hier met regelmaat een keer bij aanschuift.”

De Huiskamer zal iedere eerste donderdag van de maand vanaf 19.00 uur open zijn. De locatie wordt het Glaspaviljoen: hét ontmoetingspunt voor alle bewoners van Strijp-S op het Ketelhuisplein. Deze wordt tijdens de komende Dutch Design Week in gebruik genomen. Ook SPACE-S’ers mogen daar dus gebruik van maken.

Bewoners Kiki, Wessel en Davy gaan de huiskameravonden organiseren. De eerste Huiskamer staat gepland 6 november.

Burendag_Oktober_05

Verandering Matspunten

Zoals je weet, verdien je met jouw inzet Matspunten. Maar wanneer verdien je precies Matspunten? We merken dat deze regels wel eens tot onduidelijkheden leiden. Daarom hebben we het toekennen van Matspunten versimpeld.

Deze versimpelde regels gaan na de Burendag op 11 oktober 2014 in.

Matspunten voor bijeenkomsten

Tot nu toe verdiende je per gespreksronde maximaal één Matspunt voor je aanwezigheid op bijeenkomsten. Ook als je meerdere bijeenkomsten bezocht, kreeg je in totaal één Matspunt. In het nieuwe systeem verdien je simpelweg één Matspunt als je aanwezig bent op een bijeenkomst.

Een aantal bijeenkomsten levert geen Matspunten op, zoals de Reserveringsweek. Dit geven wij dan vooraf duidelijk aan.

Facebook

Volgens de oude regels verdiende je maximaal één Matspunt per gespreksronde voor je bijdrage op Facebook. Volgens de nieuwe regels verdien je maximaal één Matspunt per maand voor je bijdrage op Facebook. We tellen steeds vanaf de eerste donderdag van de maand.

Dit loopt dan gelijk aan het initiatief van de Huiskamer, waar bewoners op eigen initiatief onderwerpen uit kunnen werken.

Eigen initiatief

Je kunt een extra Matspunt verdienen als je het initiatief neemt voor of langdurig deelneemt aan een Do-It-Yourself initiatief van een bewonersgroep. Natuurlijk in overleg met het team van SPACE-S. Deze regel is dus niet gewijzigd.

Wij wensen je ook de komende periode weer veel succes én veel plezier met het verdienen van Matspunten!

Kom naar de Burendag en bepaal samen de agenda!

Welke thema’s moeten volgens jou op de agenda voor de komende 2 jaar? Welke onderwerpen rondom jouw woning wil je nog uitwerken en welke onderwerpen voor het hele blok? En heb je nog ideeën of vragen die je graag wilt delen? Kom dan naar de Burendag op zaterdag 11 oktober!

Wat is de Burendag?
Of je nu een woning hebt gereserveerd of niet, we hopen je te zien op de Burendag.

Wat gaan we dan doen?

  • Je toekomstige buren leren kennen!
  • Samen de agenda bepalen voor de komende 2 jaar.
  • Informatie inwinnen over praktische zaken, zoals het Matssysteem.
  • Eventueel je gereserveerde woning ruilen. Denk dan wel aan het ruilformulier en zorg dat degene waarmee je wilt ruilen aanwezig is.

De Burendag vindt plaats op 11 oktober van 15.00 tot 17.00 op de begane grond van het Videolab op Strijp-S (Torenallee 20).

Voel je welkom en kom!
Zeker als je een woning hebt gereserveerd en je dus al zeker bent van je plekje als bewoner, is het belangrijk dat je aanwezig bent. Het gaat om jouw wonen op SPACE-S! Maar ook als je later pas reserveert, bepaal jij ook mee hoe je nieuwe woonwijk eruit ziet. Dus blok de datum in je agenda!

Je mag (en kunt) je alvast voorbereiden door na te denken over de volgende vragen:

  • Welke thema’s wil jij in en rond jouw woning oppakken?
  • Welke thema’s wil je oppakken voor het hele blok?
  • Welke andere ideeën en vragen heb je nog?

Actuele info Reserveringsweek

De eerste Reserveringsweek zit er al op! Veel deelnemers reserveerden hun ideale plekje en zijn nu een stapje dichter bij wonen op SPACE-S.

VIND JE BUREN!
Weet jij al wie je buren op SPACE-S worden? In de Reserveringsmap vind je het actuele overzicht  van gereserveerde woningen en de plattegronden waarop alle gereserveerde woningen per verdieping te zien zijn. Combineer de namen op het overzicht met de plattegrond van jouw verdieping om te ontdekken wie je buren zijn!

RUILEN
Stel: je slaapt een nachtje over je keuze en je bedenkt je dat je eigenlijk een andere woning wilt reserveren. Wat dan? Dan mag je ruilen op de Burendag op 11 oktober. Je mag zowel met een andere bewoner ruilen, mits jullie dit allebei willen natuurlijk, als met een vrijstaande woning. Alle voorwaarden voor het ruilen lees je in het Ruilformulier

NOG GEEN WONING GERESERVEERD?
Geen nood. Naar verwachting organiseren we nog twee Reserveringsweken: volgend jaar en het jaar daarna, vlak voor de oplevering van de woningen. Je kunt dan eventueel ook nog je woning ruilen. En met jouw inzet blijf je gewoon Matspunten verzamelen voor de komende Reserveringsweken.

De Drie Wachters wint ontwerpprijsvraag!

Jij bepaalt hoe SPACE-S eruit gaat zien! Daarom daagden we jou als bewoner uit om het hek voor de hoofdingang van SPACE-S te ontwerpen. En met succes. Maar liefst 22 bewoners namen de uitdaging aan en dit leverde 19 creatieve en heel verschillende ontwerpen op. Maar er kan er maar één de winnaar zijn: ‘De Drie Wachters’ van Piotr Michal Szczesniak en Tim Kouthoofd!

Combinatie van groen en stedelijk
Het winnende ontwerp, ‘De Drie Wachters’, combineert groen en stedelijk in één vorm en heeft een hele mooie afstemming tussen het groen en de verlichting. De verschillende hoogtes van het hek en de verlichting passen uitstekend bij Strijp-S en SPACE-S. Dit hek wekt je nieuwsgierigheid en je voelt je welkom, maar het hek werkt ook echt als een grens.

De komende tijd maken we afspraken met de winnaars over de verdere uitwerking naar een definitief ontwerp.

Puntentelling
Jullie reageerden enthousiast op het idee van een ontwerpprijsvraag. 120 bewoners stemden dan ook op hun favoriete ontwerp. Deze stemmen bepaalden voor 1/3 de uitslag. Ook de punten van Woonbedrijf en van de architect en stedenbouwkundige telden elk voor 1/3 mee.

‘De Drie Wachters’ zat in de top 3 van alle drie de partijen en behaalde dus niet alleen de meeste punten, maar kreeg van iedereen ook een hoge waardering.

Eervolle vermelding
‘De Momenten van SPACE-S’ (door Tim van der Grinten) en ’S From SPACE-S’ (door Tim Kouthoofd), krijgen een eervolle vermelding. Ook deze ontwerpen scoorden veel punten bij alle partijen en ’S From SPACE-S’ kreeg zelfs de meeste stemmen van de bewoners! Het zijn dan ook fantastische en grootste ontwerpen, maar financieel en technisch zitten er te grote risico’s aan.

eervolle-vermelding

‘De Drie Wachters’
Dit is hem dan, het winnende ontwerp:

de-drie-wachters

 

de-drie-wachters-tekst

Verslag lotingsavond

Gisteravond was de lotingsavond voor de Reserveringsweek. De loting bepaalde de volgorde van reserveren voor bewoners met evenveel Matspunten. Oei, wat was het spannend! Zeker in de groep met 2 of 3 Matspunten kan dat wel een verschil van 40 plaatsen zijn.

Een eerlijke loting is dan wel zo belangrijk. Daarom mochten alle bewoners bij de loting aanwezig zijn en assisteerden jullie zelf bij het trekken van de lootjes.

space-s-loting-02space-s-loting-04

Emmers vol lootjes
Per Matsgroep stond er een emmer met alle namen erin. In de eerste twee emmers zat maar één lootje, dus dat vlotte goed. Joep was zichtbaar trots dat hij als állereerste een woning op SPACE-S mag reserveren. Davy, met 13 Matspunten, mag als eerste in zijn categorie reserveren.

En zo trokken we emmer voor emmer lootjes en klonk er luid gejuich als de naam van een van de aanwezigen voorbij kwam. Na ruim een uur hingen alle lootjes op volgorde op de borden en was de definitieve reserveringslijst bekend.

Rob vertelde dat hij tevreden is met zijn 60e plaats: “Dan maak ik toch een reële kans op de woning die ik graag wil!” Renee haakte pas later aan bij SPACE-S en behaalde daarom plek 109. Tijdens de Reserveringsweek is zij helaas op vakantie. “Tsja, even kijken of ik een vriendin kan machtigen om voor mij te reserveren. En anders reserveer ik gewoon volgend jaar een woning”, reageert ze.

space-s-loting-03

Elkaar leren kennen

Bij de bewoners met veel Matspunten lichtten we samen toe wie het zijn en aan welke projecten zij meewerkten. Bij de bewoners met wat minder Matspunten ging dit wat moeilijker. Maar geen nood: nu je echt bewoner van SPACE-S bent, leer je je buren snel genoeg kennen! Bijvoorbeeld op de stadscamping op 20 september.

Op 11 oktober organiseren we een kennismakingsdag, waarbij we hopen dat iedereen die een woning reserveert aanwezig zal zijn. Om kennis te maken met je buren, maar ook om samen te bespreken hoe we nu verder gaan met SPACE-S.

Reserveren
Maar nu eerst op naar de Reserveringsweek! De komende tijd ontvang je via Facebook en de website informatie over het reserveren. Dus houd ons in de gaten!

Jouw ontwerp op de Dutch Design Week!

Heb jij als bewoner van SPACE-S de smaak van het ontwerpen te pakken? En wil jij jouw creativiteit laten zien tijdens de Dutch Design Week (DDW)? Ontwerp en bouw dan mee aan een bijzonder paviljoen voor de DDW, waarin onder meer ruimte is voor jouw werk!

Hoe doe je mee met het paviljoen?
Wat zou jij bouwen met oude kozijnen? Vorig jaar bouwden we de paviljoens hierboven en hieronder voor de DDW. Dit jaar ontwerp jij, samen met andere bewoners, één of twee van deze paviljoens. Een bouwtalent is handig, maar je krijgt ook hulp van een bouwkundige en een vakman.

In het paviljoen presenteren we samen met jou SPACE-S. Niet voor niets komen de paviljoens op het terrein van SPACE-S te staan. Daarnaast krijg jij als bewoner ook de ruimte om een aantal werken van jezelf te laten zien aan het grote publiek!

Leuk extraatje: de paviljoens vormen de inspiratie voor jullie kas en tuinhuisje op SPACE-S!

Meld je aan!
Wil jij meewerken aan de paviljoens? Meld je uiterlijk 3 september aan via info@space-s.nl. Ook met vragen kun je hier terecht.

Belangrijke data
De DDW staat al voor de deur, dus we hopen dat jullie net zo staan te trappelen om aan de slag te gaan als wij! Hierbij de belangrijkste data:

  • 15 september: ontwerp af
  • 1 t/m 12 oktober: opbouw van de paviljoens
  • 13 t/m 15 oktober: inrichten paviljoens
  • 18 t/m 26 oktober: DDW
  • 27 t/m 31 oktober: afbouw van de paviljoens

paviljoen-space-s-2013-01 paviljoen-space-s-2013-03

SPACE-S op de Dutch Design Week
De DDW is niet compleet zonder SPACE-S. Het is dé plek waar bewoners zelf hun woning en hun buurt ontwerpen, waar bewoners elkaar inspireren, waar de creativiteit borrelt en waar ruimte is voor écht nieuwe ideeën over wonen. Daarom reserveren Woonbedrijf en Vestide een belangrijke plek voor SPACE-S tijdens het minifestival OPEN-UP, dat tijdens de DDW op het terrein van SPACE-S plaatsvindt.

In één of twee paviljoens laten Woonbedrijf, Vestide en jij als bewoner samen zien hoe trots we zijn op het resultaat van ‘Create your own SPACE-S’. Daarom mag jij als bewoner zelf bepalen hoe deze paviljoens eruitzien. Door ze te ontwerpen, te bouwen en in te richten. In de paviljoens is namelijk ruimte beschikbaar om je eigen werk tentoon te stellen!

Meld je aan voor de Reserveringsweek!

Stel je eens voor: jouw eigen woning op SPACE-S! Daar werken we samen al maanden intensief aan. Nu is het tijd voor de volgende belangrijke stap: het reserveren van jouw droomplek op SPACE-S.

ik-doe-mee

Hoe werkt het?
Van 22 t/m 26 september organiseren we de SPACE-S Reserveringsweek. Zorg dat je erbij bent door je uiterlijk 26 augustus via bovenstaande knop aan te melden. Alleen als je je op tijd aanmeldt, kun je meedoen. Ook ontvang dan de komende tijd alle informatie die je nodig hebt om jouw favoriete woning te reserveren.

We kijken er naar uit om deze belangrijke stap samen met jullie te nemen. Meld je dus nog even aan voordat je op vakantie gaat!

Let op: de inschrijving is inmiddels gesloten. 

Ontwerpprijsvraag HEK hoofdingang SPACE-S

Jij bepaalt hoe wonen op SPACE-S eruit ziet. Daarom organiseert SPACE-S een ontwerpprijsvraag voor het ontwerp van het hek bij de hoofdingang, de grootste entree van het complex aan de Torenallee. 41 bewoners gaan de uitdaging aan en ontwerpen hun ideale hek voor de hoofdingang. Op 18 september maken we de winnaar bekend.

Opgave
Alle toekomstig bewoners die op de Matslijst staan, mochten meedoen. Deze uitnodiging werd met enthousiasme ontvangen, want 41 bewoners hebben zich aangemeld. 22 bewoners ontwerpen alleen en er doen 9 teams mee.

Deze bewoners dienen een ontwerp in voor het hek, met hierin uitspraken over de vormgeving, het materiaal, de bevestiging, etc. Natuurlijk moet het ontwerp ook uitvoerbaar zijn.

De winnaar of het winnende team krijgt een opdracht (op maat) om het ontwerp uit te werken. Het winnende ontwerp zal daadwerkelijk gerealiseerd worden.

Belangrijke data
Op 24 juli sloot de inschrijving, dus de deelnemers zijn bekend. Uiterlijk 11 september dienen zij het ontwerp in. Op 18 september maken wij de winnaar(s) bekend. Een spannende tijd dus voor alle ontwerpers. Wij zijn enorm benieuwd naar het resultaat en we wensen alle ontwerpers veel succes!

Alle documentatie en informatie kun je hier downloaden

Alle documenten Grande Finale

Tijdens de Grande Finale op 24 juni zijn het ontwerp en alle bijbehorende informatie gepresenteerd. Graag delen we al deze documenten ook met jullie. Op deze pagina vind je links naar alle documenten zodat je deze kunt downloaden. De komende tijd zullen we steeds meer afbeeldingen en impressies met jullie delen.

Voor de Sketchup-documenten heb je een (makkelijk te gebruiken) viewer nodig. Die kun je ook hier downloaden.

Sketchup viewer

Sketchup model Architectuur en Buitenruimte

Sketchup model Programma

Informatiepanelen in PDF:
Buitenruimte
Impressies
Plattegronden
Programma